در مطلب امروز قصد داریم تا تمامی ارور های کنسول نسل نهمی سونی را بشناسیم و یاد بگیریم تا چگونه این خطا ها را برطرف کنیم.
هر ارور و مشکلی که برروی کنسول PS5 رخ میدهد یک کد مخصوص به خود دارد تا کاربر بداند که با چه مشکلی روبرو شده است. به همین ترتیب ابتدا تمامی کد های مربوط به هر خطا را ذکر کرده و سپس به راه حل آنها میپردازیم.
▪️خطای اول با کد WS-116449-5
بر خلاف ارور کدهایی که در این لیست قرار است مشاهده کنید، این کد دارای توضیحات مفیدی است، چرا که اغلب زمانی ظاهر میشود که بخشی از شبکهی پلی استیشن (PSN) یا کل آن در دست تعمیر و از دسترس خارج باشد. در صورتی که با این ارور مواجه شدید ابتدا وضعیت سرورهای شبکهی پلی استیشن را مشاهده کنید. اگر مشکل سراسری برای سرورها اتفاق افتاده باشد میتوانید در این صفحه ببینید. در صورتی که مشکلی را در صفحهی وضعیت سرورها مشاهده نکردید، به سراغ تنظیمات اینترنت کنسول خود رفته و آن را بازنشانی کنید، اگر باز هم مشکلتان حل نشد مودم اینترنت خود را خاموش کنید و پس از چند دقیقه مجدداً امتحان کنید. یکی دیگر از راه های مرسوم، استفاده از دی ان اس هایی است که بصورت عمومی در دسترس هستند، مانند دی ان اس های ایرانیِ الکترو، رادار، شکن و دی ان اس های عمومی مثل کلاود فلر (1.1.1.1) و گوگل (8.8.8.8). در آخر اگر مشکلتان باز هم حل نشد بهتر است ساعاتی دیگر جهت اتصال به شبکهی پلی استیشن اقدام کنید.
▪️خطای دوم با کد CE-107880-4
این کد ارور معمولاً زمانی نمایش داده میشود که خطایی در پیش خرید، نصب و یا دانلود دیتای بازیها رخ دهد. اگر مشکل شما در ارتباط با پیش دانلود بازیها است، ابتدا با مرورگر وارد اکانت پلی استیشن و سپس کتابخانه (Library) بازیهای خود شده و هر گونه دانلود را لغو کرده و دوباره بازی را در صف دانلود قرار دهید. اگر این راه حل عمل نکرد کنسول خود را بصورت کامل خاموش و دوباره روشن کنید و یا با رفتن به بخش تنظیمات، یک بار ری استور لایسنس کنید. مراحل Restore Licences:
Settings -> System -> User and Accounts -> Other -> Restore Licences
اگر این کد خطا را در زمان نصب یک فایل اضافی یا Add-on مثل بسته های الحاقی دریافت میکنید، ممکن است مشکل این باشد که این محتوا هنوز بصورت کامل عرضه نشده و یا در فروشگاه پلی استیشن مشکلاتی به وجود آمده است. متاسفانه تنها راه حل در این زمینه این است که صبر کنید تا خود سونی و توسعه دهندگان این مشکل را حل کنند.
▪️خطای سوم با کد CE-108255-1
این کد ممکن است برای تعدادی از بازیکنان در هنگام اجرای یک یا چند بازی نمایش داده شود. سونی بصورت رسمی راه حلی برای این خطا منتشر نکرده اما زمانی که برخی از دارندگان این کنسول با نمایندگی های رسمی سونی برای حل این مشکل تماس میگرفتند از آنها خواسته میشد تا کنسول خود را برای گارانتی تعویض بازگردانند. از آنجایی که در کشور ما هیچ نمایندگی رسمیای برای کنسولهای پلی استیشن وجود ندارد، بهتر است که کنسول خود را از فروشگاه های معتبر همراه با گارانتی تعویض خریداری کنید. لازم به ذکر است که این مشکل در اوایل عرضه کنسول PS5 شایع بود و اکنون در مواردی بسیار محدود، این خطا رخ میدهد.
▪️خطای چهارم با کد CE-108862-5
این خطا نیز به مربوط مشکلات اتصال به اینترنت یا شبکه است، با این تفاوت که احتمالاً مربوط به یک بازی خاص باشد که شما در حال بازی کردن آن هستید. اگر وضعیت سرورهای پلی استیشن را چک کرده و مشکلی مشاهد نکردید، به صفحات مربوط به بازی مشخص سر بزنید تا ببینید که وضعیت سرورهای بازی مورد نظرتان چگونه است. این خطا کاملاً موقت است و در صورتی که با هیچ روشی نتوانستید متصل بشید، ساعاتی بعد برای اتصال اقدام کنید.
▪️خطای پنجم با کد های CE-105799-1 / CE-113212-0
این دو خطا مربوط به مشکلات شبکهی پلی استیشن هستند. بنابراین اولین کار این است که از طریق لینک https://status.playstation.com وضعیت سرورهای پلی استیشن را چک کنید و اگر مشکلی مشاهده نکردید، کنسول خود را ریستارت کرده و تنظیمات اتصال به اینترنت را مجدداً راه اندازی کنید. از متصل بودن اینترنت خود مطلع شوید. سعی کنید از دی ان اس های خارجی و داخلی استفاده و اگر مشکلتان همچنان پابرجا بود ساعاتی دیگر برای اتصال تلاش کنید.
▪️خطای ششم با کدهای CE-107520-5 / CE-108889-4
مشاهدهی این خطا به این معنی است که سیستم عامل کنسول شما بروز نیست. پس با اتصال به اینترنت و دنبال کردن دستورالعمل های تعیین شده اقدام به آپدیت کردن کنسول خود کنید. همچنین شما میتوانید با مراجعه به وبسایت رسمی پلی استیشن آپدیت را با دستگاهی دیگر مثل موبایل و کامیپوتر دانلود کرده و با استفاده از حافظهی USB و بصورت آفلاین کنسول خود را بروزرسانی کنید.
روش اول که بصورت مستقیم و با اتصال کنسول به اینترنت انجام میشود به این صورت است:
Settings -> System -> System Software -> System Software and Settings -> Update System Software
روش دوم با استفاده از فلش مموری:
– دانلود آپدیت از طریق سایت رسمی پلی استیشن
– تغییر فرمت فلش مموری به FAT32
– ساخت یک پوشه به نام PS5 در فلش مموری
– ساخت یک پوشه به نام UPDATE در پوشه PS5
– ذخیره سازی فایل آپدیت با نام PS5UPDATE.PUP در پوشه UPDATE
– وارد کردن فلش مموری به کنسول
– روشن کردن کنسول در حالت Safe Mode (کنسول را بطور کامل خاموش کرده و دکمه پاور کنسول را به مدت ۷ ثانیه نگه دارید تا صدای روشن شدن کنسول را دوبار بشنوید، یک بار در ثانیه اول و یک بار در ثانیه هفتم)
– انتخاب گزینه Update System Software
– انتخاب گزینه Update From USB Storage Device
– انتخاب گزینه Ok
▪️خطای هفتم با کد CE-11773-6
این خطا معمولاً زمانی رخ میدهد که کنسول شما قادر به تایید مالکیت دیجیتالی بازیای که سعی دارید آنرا اجرا کنید، نباشد. در قدم اول بهتر است که اتصال اینترنت خود را بررسی کنید و یا وضعیت سرورهای شبکه پلی استیشن را چک کنید و در صورت وجود مشکل تا رفع شدن آن صبر کنید.
راه دیگر نیز بازیابی تاییدیه ها یا Restore Licences است. برای این کار ابتدا وارد تنظیمات شده سپس گزینه User and Account را انتخاب کرده، بعد از آن گزینه Others و در آخر گزینه Restore Licences را انتخاب کنید. این راه حل تاییدیه لازم برای اجرای بازی شما را فراهم میکند.
▪️خطای هشتم با کد NP-102955-2
این خطا به نادرست بودن اطلاعات وارد شدهی اکانت توسط شما مربوط میشود. در صورتی که با این خطا مواجه شدید یعنی اطلاعاتی نظیر ایمیل و پسوورد خود را اشتباه وارد کردید. حتماً مطمئن شوید که اطلاعات را درست وارده کرده و به کوچک و بزرگ بودن حروف در رمز عبور کاملاً دقت کنید. در صورتی که خطا رفع نشد یکبار رمز عبور خود را بازیابی کنید.
▪️خطای نهم با کد NP-104602-3
این خطا نیز به مانند خطای پنجمِ لیست، مربوط به مشکلات اتصال و شبکه میشود. در صورتی که با این مشکل روبرو شدید همان مراحلی که در خطای پنجم ذکر شده است را انجام دهید.
▪️دیگر خطاهای پلی استیشن
در صورتی که با خطایی مواجه شدید که کد آن در این مطلب موجود نبود بهتر است به لیست رسمی پلی استیشن به این آدرس و یا میتوانید با مراجعه به این صفحه و جستجوی کد خطای مورد نظر، راه حل آن را پیدا کنید.
در صورتی که راه حل دیگری برای هر کدام از خطا ها میشناسید حتماً در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.